Drepturile auditorului şi ale entităţii de audit
(1) Auditorul are dreptul:
a) să aleagă metoda de efectuare a auditului, conform standardelor de audit;
b) să planifice în mod independent efectuarea auditului;
c) să solicite de la conducerea entităţii auditate informații și explicaţii verbale şi scrise;
d) să beneficieze de serviciile experţilor, ale specialiştilor şi ale altor persoane, ale căror cunoştinţe sînt
necesare în efectuarea auditului.
(2) Entitatea de audit are dreptul:
a) să refuze efectuarea auditului prin rezilierea contractului de audit dacă entitatea auditată:
– nu a prezentat documentele necesare în termenul solicitat ori a prezentat documente care conţin date
incomplete sau eronate;
– nu a eliminat impedimentele apărute în procesul auditului;
– intervine în acţiunile auditorilor;
b) să aplice actualizările Codului etic, ale standardelor de audit, ale standardelor de management al
calităţii și ale standardelor conexe pînă la acceptarea acestora conform modului stabilit la art. 35 alin.
(1), înştiinţînd ulterior Consiliul privind data aplicării.
Obligaţiile auditorului şi ale entităţii de audit
(1)Auditorul este obligat:
a) să efectueze auditul în conformitate cu prevederile standardelor de audit şi ale legislaţiei;
b) să respecte condiţiile contractului de audit;
c) să notifice proprietarul entităţii auditate, solicitantul auditului şi/sau conducătorul entităţii
auditate cu privire la denaturările semnificative depistate şi acţiunile recomandate în urma
efectuării auditului;
d) să renunţe la efectuarea auditului dacă se încalcă principiul independenţei auditorului;
e) să-şi ridice nivelul de calificare, începînd cu anul următor anului înregistrării în Registrul
public al auditorilor, urmînd un curs de instruire cu durata de 40 de ore academice, pe o
perioadă de 12 luni consecutive, cu excepția perioadei de suspendare a activității în baza art.
13 alin. (1) lit. a) și b), conform modului stabilit de către Consiliu;
f) să nu fie membru în consiliu, în organul executiv, în organul de supraveghere sau în
comitetul de audit al entității auditate pînă la expirarea perioadei de 2 ani după efectuarea
auditului;
g) să achite:
– plata unică pentru înregistrarea în Registrul public al auditorilor;
– cotizația anuală, cu excepția perioadei de suspendare a activității conform art. 13 alin. (1) lit.
și b).
(2) Entitatea de audit este obligată:
a) să efectueze auditul în conformitate cu prevederile standardelor de audit şi ale legislaţiei;
b) să respecte condiţiile contractului de audit;
c) să respecte cerinţele privind managementul calităţii auditului;
d) să prezinte adunării generale a acţionarilor/asociaţilor și fondatorului entităţii auditate raportul auditorului, precum şi informaţia privind denaturările depistate, dezvăluită într-o scrisoare adresată conducerii, conform standardelor de audit;
e) să prezinte anual entității auditate sau comitetului de audit declarația privind respectarea cerinței de independență;
f) să discute cu entitatea auditată și, după caz, cu comitetul de audit despre amenințările privind nerespectarea cerinței de independență și măsurile aplicate pentru reducerea acestora, documentate în conformitate cu art. 25 alin. (1);
g) să înștiințeze entitatea auditată cu privire la nereguli, inclusiv la fraudele care s-au produs ori se pot produce, pentru ca entitatea auditată să ia măsurile necesare în vederea soluționării sau prevenirii acestora;
h) să informeze organele competente, conform prevederilor legislației, cu privire la activităţile sau la tranzacţiile suspecte, inclusiv la fraudele și încălcările care au fost depistate la entitatea auditată;
i) să achite:
– plata unică pentru înregistrarea în Registrul public al entităților de audit;
– plata anuală pentru emiterea raportului auditorului;
j) în cazul înlocuirii cu o altă entitate de audit, să prezinte, la solicitarea noii entități de audit, documentele relevante pentru efectuarea auditului;
k) să informeze Consiliul despre rezilierea contractului de audit în conformitate cu art. 27 alin. (7).
ENTITĂŢII AUDITATE
Drepturile entităţii auditate
Entitatea auditată are dreptul:
să primească de la entitatea de audit/de la auditor o informaţie completă despre cerinţele
standardelor de audit, ale legislaţiei referitoare la efectuarea auditului şi ale altor acte pe care se bazează auditorul în exprimarea opiniei asupra situațiilor financiare;
să primească de la entitatea de audit/de la auditor recomandări privind înlăturarea cazurilor
de încălcare a cerinţelor actelor normative;
să sesizeze Consiliul şi alte organe competente în cazul depistării încălcărilor legislaţiei în
domeniul auditului comise de auditori.
Obligaţiile entităţii auditate
Entitatea auditată este obligată:
a) să creeze condiţii pentru efectuarea auditului, să prezinte informaţia solicitată și explicaţiile verbale şi scrise necesare;
b) să nu intervină în acţiunile entităţii de audit, ale auditorului în scopul limitării informației necesare pentru efectuarea auditului;
c) să solicite, în formă scrisă, persoanelor terţe, din numele său, la cerinţa entităţii de audit/a auditorului, informaţia necesară;
d) să respecte condiţiile contractului de audit.